مبل، کالایی که روزی لوکس شناخته می شد و استفاده از آن تنها به بخشی از جامعه محدود بود؛ اما امروز این محصول جای خود را در میان عموم مردم باز کرده و دوستداران زیادی دارد. این کالا به دلیل زیبایی و نقش پررنگ آن در زندگی این روزها، موردتوجه بسیاری است و خیلی افراد، بازار این محصول را دنبال  می کنند .از طرفی صنعت مبل به دلیل  اینکه همزمان چندین حرفه و صنعت را با خود همراه میکند از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی دارای اهمیت بسیاری است. در این شرایط، صنعت مبلمان با چالشهای بیشماری به ویژه در بخش صادرات روبه رو است که آینده این صنعت را با مشکل مواجه کرده است. دغدغه تهیه تجهیزات مبل و پائین بودن تیراژ فروش، عدم تثبیت قیمت ها، نبود معامله نقدی و باز بودن حساب، فقدان تجربه و مهارت در انجام تجارت خارجی و فقدان توان طراحی مناسب، از مهمترین نقاط ضعف صنعت مبلمان در ایران است.  آنچه مسلم است کارشناسان و فعالان صنعت مبلمان همگی بر این نکته اتفاق نظر دارند که وصل شدن بازار ایران به بازارهای بین المللی، نخستین گام در راه پیشرفت است.



عمیقترین ضعفهای صنعت مبل
اما مهمترین مشکلات تولید و صادرات مبلمان و مصنوعات چوبی به طور اختصار به قرار زیر است:
  1. تامین مواد اولیه با کیفیت و وجود تعرفه بالا: عموم مواد اولیه داخلی از مشخصات فنی استاندارد جهانی پیروی نمیکند درحالیکه یکی از عوامل در افزایش کیفیت محصول نهایی به وجود مواد اولیه مرغوب بستگی دارد. در خصوص مواد اولیه وارداتی در برخی اقلام همین شرایط حاکم است.
  2. فرسودگی و استهلاک ماشینهای تولید: عدم توجه به استهلاک تجهیزات در طی زمان بهره برداری و ناتوانایی مالی باعث فرسوده شدن تجهیزات در این صنعت شده که به سهم خود هزینه های نگهداری تجهیزات را افزایش میدهد و به کاهش کمی کیفی محصولات منجر میشود.
  3. رعایت نکردن کیفیت مناسب محصولات چوبی: یکی از عوامل موفقیت هر محصول هم گامی کیفیت آن با استانداردهای متداول و مورد درخواست مشتریان است که این ویژگی درمصنوعات چوبی و مبلمان کشور وجودن دارد. تولیدکنندگان بایستی به این سمت حرکت کنند.
  4. عدم آموزش کافی کارگران صنایع مصنوعات چوب ی: باوجود برخی استادکاران ماهر در زمینه تولید مبلمان و مصنوعات چوبی، به طور عمومی سطح آگاهی و آموزش کارگران شاغل درا ین زمینه کافی نیست و بعضا مشاهده میشود افرادی که به لحاظ مهارتی از توانایی کافی برخوردارند به دلیل عدم شناخت کافی ویژگیهای چوب و روشهای تولید، ضمن ایجاد ضایعات فراوان در حین تولید، محصولاتی را تولید میکنند که از کیفیت لازم برخوردار نیستند یا پس از مدت کوتاهی ارزش خود را از دست  میدهند
  5. ناآگاهی از بازارهای هدف:عدم وجود سیستم کامل اطلاع رسانی از بازارهای هدف و ویژگیهای آن ، یکی از علتهای عدم موفقیت صادرکنندگان این گروه محصولات به جهت کسب تجربه از طریق آزمون وخطاست که عموما وظیفه اطلاع رسانی بر عهده سفار تخانه های ایران در بازارهای مورد نظر و همچنین متولیان امور صادرات است.
  6. حضور قدرتمند رقبا: در بازار رقابتی مصنوعات چوبی هیچ محصولی بدون رعایت قوانین تجارت جهانی و حفظ کیفیت و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات صحیح قادر به ورود به عرصه رقابت نخواهد بود، در زمینه مصنوعات چوبی رقبای قدرتمندی در بازارهای جهانی وجود دارند که رقابت با آ نها مستلزم برنامه ریزی صحیح و بهبود کیفی محصولات  است.
  7. ساختار سنتی: تعداد زیادی شرکت صنایع کوچک در بخش  مبلمان فعال هستند که به دلیل ساختار سنتی این صنف از رشد قابل توجهی برخوردار نیستند
 
لزوم راهبرد تشکیلاتی برای فتح بازارها
در این شرایط، ضرورت ایجاد شرکت های صنعتی کوچک در صنعت مبل به وضوح احساس میشود . در حال حاضر کشورهای جهان برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی و ایجاد  اشتغال به صنایع کوچک روی آورد ه اند؛ به گونه ای که تعداد زیادی صنعت کوچک در جهان فعال است. صنعت مبلمان کشور از مزیتهای نسبی مطلوبی برخوردار است که با برنامه ریزی نظام مند و راهبرد تشکیلاتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنف، صنعت مبلمان کشور میتواند نه تنها بازارهای مبل منطقه که حتی بازارهای اتحادی های اروپا را هم در دست بگیرد. در این جهت سیاست های حمایتی و پرداخت مشوق ها در شناخت و مطالعه بازارهای صادراتی به صادرکنندگان کمک میکنند که به این ترتیب علاوه بر رشد صادرات غیرنفتی کشور شاهد رونق تولید داخلی و افزایش میزان اشتغال خواهیم بود. اما مدتی است نه تنها بازار صادرات که بازار داخلی این محصول نیز با رکود روبروست و این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده است. در همین ارتباط و برای بررسی آخرین وضعیت صنعت مبلمان سراغ حجت الله پور حقانی، رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان مبل اصفهان رفتیم تا از صنعت مبل، چالشها، ظرفیتها و راهکارها برایمان بگوید
.
تردید در خرید مبل
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان مبل اصفهان با اشاره به اینکه قیمتها در بازار مبل از ابتدای سال تا کنون تغییر چندانی نداشته است، اظهار کرد: این در صورتی است که مزد کارگر و قیمت مواد اولیه در این مدت افزایش داشته؛ اما به خاطر رکود در بازار با افزایش قیمتها مخالفت شد. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان مبل اصفهان گفت: حدود دو سال و نیم است بازار مبل در رکود قرار دارد ولی همچنان امیدواریم که شاهد اتفاقات خوب در این بازار باشیم. وی عنوان کرد: از دولت انتظار میرود به مشکلات صنایع رسیدگی  بیشتری کند. در شرایطی هستیم که مردم در تأمین مایحتاج خود گاهی با مشکل روبرو میشوند؛ بسیاری از مردم قدرت خرید مناسبی ندارند و این موضوع بر بازارها تاثیر زیادی داشته است. پورحقانی گفت: درست است که تورم به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات اقتصادی کشور مهار شده است؛ا ما مشکلاتی همچون رکود کماکان اقتصاد کشور را تهدید میکند که نیاز به اتخاذ تدابیری راهبردی در این زمینه است. وی تصریح کرد: مردم به دلیل اتفاقات گذشته هنوز هم اعتماد کاملی به بازار ندارند و با تردید اقدام به خرید میکنند و منتظر اتفاقات آینده هستند
.
کار تهای خرید، مشکل بازار را حل نمیکنند
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان مبل اصفهان در ادامه صحبت هایش یادآوری کرد: به نظر میرسد طرح کارت های خرید نیز که مدتی مطرح است، نمیتواند مشکلی از بازار اجناس مختلف برطرف کند؛ از اینرو با وجودی که میتوانستیم به چرخه این کار تها وارد شویم چنین اقدامی را انجام ندادیم. وی در ارتباط  با وضعیت قیمتها در بازار نیز عنوان کرد: مشتریان برای خرید یکدست مبل معمولی در اصفهان باید حدود سه تا پنج میلیون تومان هزینه کنند، البته مبلهای اعیانی نیز در بازار وجود دارند که 70 تا 80 میلیون تومان قیمت دارند؛ که تنها حدود پنج درصد مردم این مبلمان را خریداری و استفاده میکنند. پور حقانی افزود: مبلهای اعیانی به دلیل وجود فرایندی که روی آنها انجام شده است )منبت با دست و یا به کارگیری ورق طلا( قیمتهای بالایی دارند. البته مبلهایی با قیمت یک میلیون تومان هم در بازار وجود دارند که خب باید گفت هیچ کیفیتی ندارند و به سرعت کارایی خود را از دست میدهند. در واقع مبلهای موجود در بازار اصفهان از یک تا 80 میلیون تومان، بسته به نوع و کیفیت قیمتگذاری میشوند
.
قاچاق یا واردات مبل صرفه اقتصادی ندارد
حجت الله پورحقانی اضافه کرد: در شرایط کنونی تولیدکنندگان نیاز به حمایت دارند، هفته گذشته با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دیدار و درخواست کمک داشتیم، البته طبق صحبتهای او متوجه شدیم در حال حاضر تنها به صنعتگرانی از طرف این سازمان کمک میشود که دارای چک برگشتی باشند. اما در این شرایط اصناف همچنان با مشکلاتی روبرو هستند و نیاز به حمایت بیشتری دارند. وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای اتحادیه تولید و فروش مبل اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر  750 پروانه کسب و تا به امروز یک هزار و 300 نفر عضو ثبت شده داریم. پورحقانی در ارتباط با میزان قاچاق نیز بیان کرد: خوشبختانه بیشترین میزان مبلمان موجود دربازار تولید داخل هستند . در واقع حدود 90 درصد مبلمان در کشور تولید میشود و تنها حدود 10 درصد کالاها قاچاق و یا وارداتی هستند؛ زیرا در این شرایط بازار مبل، قاچاق یا واردات مبل صرفه اقتصادی ندارد
.
وجود 10 درصد تخلف در صنعت مبل اصفهان
وی ادامه داد: در زمینه رصد و کنترل بازار فعالیتهای خوبی توسط اتحادیه انجام میشود؛ در همین ارتباط با تعزیرات حکومتی همکاری نزدیکی داریم و حدود 27 نفر بازرس منطقه ای فعال داریم که به صورت مستمر فعالیت دارند. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان مبل اصفهان اضافه کرد: تعداد تخلفات بسیار اندک است و خوشبختانه مشکلی در این ارتباط وجود ندارد. در مجموع میتوان گفت تنها در حدود 5 تا 10 درصد تخلف داشته باشیم که با این موارد نیز در اسرع وقت برخورد میشود. وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم از صنعت و تولید داخلی حمایت شود. نقش مردم نیز در این زمینه بسیار پررنگ است و میتوانند با خرید محصولات داخلی به اشتغال جوانان کشور کمک کنند
برچسب ها
مطالب مرتبط

نام
 
نظر
حداکثر 1024 کاراکتر

 
کد امنیتی

 


آخرین اخبار
مبل اصفهان در تنگنای رکورد
(1395/08/17,14:25)

مبل، کالایی که روزی لوکس شناخته می شد و استفاده

حکم شکایت اتحادیه از هوانیروز جهت برگزاری نمایشگاه غیرمجاز مبل
(1395/03/24,11:54)

آگهی برگزاری انتخابات هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه صنایع مبل اصفهان
(1395/03/24,11:48)

مبل ۲ میلیارد تومانی در برج میلاد
(1395/03/24,11:45)

مبل ۲ میلیارد تومانی در برج میلاد انتشار عکسی از یک

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان مبل: اصفهان مهد مبل جهان بود
(1395/03/24,11:43)

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان مبل اصفهان مهد مبل جهان

ارتباط با ما